verdere steden

F.: Hoe komt het dat jullie mij daarnaartoe gestuurd hebben?

F. is een jongeman van 31 jaar. Hij heeft een diploma meubelmaker, maar wou niet als meubelmaker aan de slag omdat dat meestal buiten werken is. Zo is hij in de horeca verzeild geraakt. Hij heeft jarenlang nachtwerk gedaan op een bloemenveiling, gecombineerd met horeca in het weekend. Sinds twee maanden zijn de mensen gestopt met de bloemenveiling en is hij via interim op zoek naar ander werk.

F. is dan twee maanden geleden direct op zoek gegaan naar werk. Hij is toen bij Konvert Interim gegaan omdat hij graag in de magazijnen van Jan De Nul wou werken, en dat het enige interimkantoor is dat met dat bedrijf verbonden is. Ze hadden geen vacatures vrij om daar te gaan werken, maar gingen wel ander werk voor hem zoeken.

Al in de eerste week als werkzoekende kreeg hij een aanbieding. Hij kon als schrijnwerker gaan werken bij een zelfstandig schrijnwerker. Maar het interimkantoor had hem niet voldoende op de hoogte gebracht van het werk dat hij ging moeten doen. Hij had verwacht ramen en deuren te moeten zetten, maar uiteindelijk moest hij dakencontructies plaatsen, wat heel zwaar en gevaarlijk werk was. Bovendien was hij de enige werkkracht en zijn baas liet hem opdraaien voor al het zware werk. Hij vond het werk ook niet veilig, soms moest hij op heel oude balken gaan staan.

De eerste week dacht hij de job nog een kans te geven, het was ook allemaal nieuw. Maar tijdens de tweede week wou hij er echt mee stoppen. De baas werkte al zijn frustraties op hem uit. Het interimkantoor zei echter dat hij er niet mee kon stoppen, dat hij anders contractbreuk zou plegen en een boete zou moeten betalen. Dus besloot hij verder te doen. Hij heeft er uiteindelijk nog één week gewerkt, omdat zijn baas hem had omgepraat (je doet je werk wel goed.). Maar na één dag was zijn baas weeral de oude. Wanneer het contract van 3 weken was afgelopen, is hij er weggegaan.

F. is dan naar het interimkantoor gegaan om de situatie uit te leggen. Het werk was er niet veilig, het was ook veel te zwaar voor hem. Hij vond zichzelf niet de geschikte persoon om daar te werken. Hij wou ook niet buiten werken.

Hoe komt het dat jullie mij eigenlijk daarnaartoe gestuurd hebben?

Hij vindt het raar dat de mensen van de interims zich die vraag niet stellen.

F. had niet de indruk dat het interimkantoor luisterde naar zijn verhaal.

Als je het uitlegt is het precies alsof ze denken dat je niet wilt werken.

De tweede week zag hij ook dat hij nog altijd niet betaald was voor de eerste week. Toen hij dit meldde aan het interimkantoor, vertelden ze hem dat ze om de twee weken uitbetalen. Maar hij had enkel zijn geld voor de tweede week gekregen. Toen hij zei dat hij zijn geld nog niet gekregen had voor de eerste week, zei de consulente dat ze een fout gemaakt had. Ze was echt op haar tenen getrapt. Ze heeft het diezelfde dag wel in orde gebracht, zodanig dat F. zijn geld kreeg toen hij voor de derde week werd uitbetaald.

Maar dat is toch niet normaal dat ik zelf achter mijn geld moet zitten, dat ik het zelf allemaal in het oog moet houden? Dat is hun job, niet de mijne!

Op zijn loonfiche zag hij ook dat hij niet vergoed werd voor zijn vervoer, terwijl je normaal gezien sowieso vergoed wordt voor een enkele reis. Toen hij dit opnieuw meldde aan het interimkantoor, zeiden ze dat hij dat maar moest regelen met de baas. 'Maar opnieuw, dat is toch hún job!'

Na de job bij de schrijnwerker zocht F. opnieuw via Konvert interim naar werk. De week nadien kon hij al opnieuw aan de slag als orderpicker bij Aldico. Het was een job met weekcontracten. Elke week opnieuw was het afwachten of hij nog verder kon werken of niet. Hij heeft er 3 weken gewerkt. Over deze job is hij wel tevreden. Wat hem wel stoorde was het feit dat ze in het interimkantoor gezegd hadden dat er een elektrische transpalet ging zijn. En dat was niet het geval.

Ze geven in het interimkantoor ook altijd bijzonder weinig informatie over de job.

Hij moest ook wekelijks langsgaan in het interimkantoor voor het contract. 'Ik zag dan dat de meeste werknemers in Aldico hun contract thuis opgestuurd kregen. Toen ik dit zei in het interimkantoor, zeiden ze mij dat ze dat inderdaad opsturen als je dat aanvraagt. Maar waarom zeggen ze dat niet direct? Dat is toch niet de mensen helpen? Achja, waarschijnlijk willen ze gewoon papierwerk en extra kosten vermijden.'

'Dan ook de manier waarop ze mij de eerste keer ontvangen hebben bij Konvert Interim. Ze hadden mij uitgenodigd voor een interview, maar uiteindelijk hebben ze gewoon mijn cv overgetypt.

Ze vroegen niet naar wat voor werk ik specifiek zocht, of peilden niet naar mijn interesses of mogelijkheden.

F. heeft ook de indruk dat ze bij Konvert niet van alles op de hoogte zijn. 'Ik ben hierjuist bij de vakbond geweest omdat ik er briefjes (C4'kes) moest binnenbrengen voor mijn uitkering, om aan te tonen dat ik gewerkt heb. Ik was gisteren naar Konvert geweest om dat te vragen. Ze zeiden mij dat een contract normaal gezien voldoende was. Maar vandaag zei het ACV dat ik dat moest hebben en dat de interimkantoren dat zeker moeten geven. Ik versta dat soms toch echt niet.'

Het zijn de mensen die in de interimkantoren werken die van mentaliteit moeten veranderen. Het is zoals je in alle sectoren wel mensen hebt die hun werk goed doen en mensen die hun werk niet graag en dan ook niet goed doen.

Ze moeten verder denken in de interimkantoren. Als ze grondig onderzoeken welke persoon geschikt is voor een job, dan zal het ook voor hen beter worden. Dan moeten ze niet altijd iemand nieuw sturen.

Het probleem met zo'n actie is volgens hem ook dat veel mensen niets durven zeggen, dat ze bang zijn.

Nu is F. een week werkloos. Hij is opnieuw op zoek naar werk via Konvert, maar heeft zich ook ingeschreven bij de VDAB. Hij zoekt nu ook via de website van de VDAB en contacteert bedrijven en interimkantoren om te vragen of er nog jobs vrij zijn. 'Als zij het werk niet doen, doe ik het wel zelf.'